De natte droom voor onze AXIS Stichting

Het probleem

Ouders van zorgenkinderen worstelen essentieel met twee bekommernissen:

• Wat gaat er gebeuren met ons familiepatrimonium wanneer wij er niet meer zijn?
  • Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat ons kind, na ons overlijden, de beste zorgen blijft verder genieten?
In vorige nieuwsbrieven hebben wij al uitgelegd waarom wij denken dat AXIS Stichting hier de beste oplossing voor is. Maar toch ontbreekt hier ook een stuk, namelijk een structuur aanbieden aan de ouders die ook een antwoord geeft op hun tweede vraag: de zorg.

Wij zijn dan ook actief bezig met het contacteren van alle mogelijke instellingen en verenigingen om te zien hoe zij ons hierbij kunnen helpen.

Hierbij hebben wij inspiratie opgedaan in de bijdrage van Notaris Ilse Banmeyer 'Personnes vulnérables et les fondations privées' in 'Les Dossiers d'ASBL Actualités: Les Fondations'  p. 89 ev.

Graag delen wij de visie van deze autoriteit met u.

3 (evolutie)types

Notaris Banmeyer onderscheidt 3 types van (private) stichtingen:

• de spaarsok stichting
  • de netwerk stichting
  • de levenskader stichting
1. De spaarsok stichting

Het gaat hier om een zuivere vermogensstichting waarin een som geld is ondergebracht die moet dienen om bij te passen in het levensonderhoud en de financiële noden die het zorgenkind heeft. Het is dus een extraatje, een financiële buffer bovenop zijn tegemoetkomingen.

Bovendien wordt het geld op een professionele manier beheerd. De ouders hebben ook de mogelijkheid om vast te leggen hoe het geld in het voordeel van het kind bij voorkeur dient besteed te worden.
Tenslotte kan er voor gezorgd worden dat het restsaldo de door de ouders gewenste bestemming krijgt na het overlijden van het kind en kan het in het geval van vooroverlijden van het kind zelfs terugkeren naar de ouders of hun brussen.

Op dit ogenblik bevinden wij ons met de AXIS Stichting in dit stadium.

2. De netwerk stichting

Hierbij wordt er een platform gecreëerd voor al de personen die betrokken zijn bij een of ander aspect van het leven van de kwetsbare persoon.

Het gaat er hier om om het netwerk dat de ouders rond het kind hebben gecreëerd een structuur te geven.

Dit zal gerealiseerd worden door al deze personen zoveel mogelijk op te nemen in de raad van bestuur die het fonds op naam beheert.

Wij denken hier voor de leden van de raad van bestuur dan concreet aan:
  • de ouders zelf (met vetorecht?)
  • iemand van de instelling waar het kind verblijft
  • de toekomstige wettelijke vertegenwoordiger
  • de bewindvoerder en de vertrouwenspersoon aangesteld door de rechtbank
  • de gezinsdokter
  • ...
Het grote voordeel van een dergelijke stichting is dat er een platform geboden wordt aan al de deelnemers om ervaringen en gegevens uit te wisselen betreffende de opvolging van het kind. Het laat ook toe van de toekomstige acties te coördineren om zo de opvolging te optimaliseren.

Op die manier zorgt de stichting voor een structuur die het levenswerk van de ouders voortzet.

Nog een voordeel is dat men met een dergelijke structuur het werk wat kan verdelen. Men zou bijvoorbeeld de verschillende taken die samengaan met de opvoeding en opleiding van het kind kunnen verdelen over de verschillende personen van de stichting.

Door visibiliteit te geven aan uw project ga je ook gemakkelijker kunnen beroep doen op vrijwiliggers die zich aangesproken voelen door uw intenties.

De grote sterkte van dit type stichtingen is direct ook hun grootste zwakte: het beschikken over een netwerk van vrijwilligers en betrokken personen.

In de praktijk stellen we vast dat ouders die geconfronteerd worden met een zorgenkind zodanig gemonopoliseerd worden door de situatie en er bovendien een gans ander levensritme dan hun vrienden op nahouden. Het opzetten en structureren van een netwerk zal dan ook dikwijls als een extra last en inspanning gezien worden.

3. De levenskader stichting

Hier gaat de stichting zelf zorgen voor de omkadering van de persoon waarvoor zij is opgericht.

Twee overwegingen spelen hier een rol:
  • in de huidige zorg ligt de nadruk op de handicap in plaats van op de persoon en overweegt het groepsbelang in een instelling op het individueel belang
  • er is geen enkele zekerheid dat uw kind ooit zal opgenomen worden in de instelling die het best is voor uw kind rekening houdende met de wachtlijsten die op dit ogenblik reeds bestaan
Het gevolg is dikwijls dat de ouders er voor kiezen om het kind zolang mogelijk bij zich te houden.

Om er dan voor te zorgen dat het kind, na het overlijden van zijn ouders, op een optimale manier zijn leven kan verderzetten is een levenskader stichting de ideale oplossing: het is de combinatie van een spaarsok stichting met een netwerk stichting. Kortom niet alleen wordt er voor gezorgd dat de middelen er zijn maar gaat men ook nog beschikken over de mensen die nodig zijn om deze middelen optimaal aan te wenden voor het kind.

Besluit

Wanneer wij uitgaan van een stichting die werkt met fondsen op naam van verschillende kinderen dan is de link naar de levenskader stichting snel gelegd.

Veronderstel eens dat de diverse mensen die bij de verschillende fondsen zijn betrokken mekaar leren kennen en gaan samenwerken. Beeldt u daarbij in dat we vrijwilligers kunnen aantrekken die gecharmeerd zijn door het project waarvoor de AXIS Stichting staat en die bereid zijn hier een steentje in bij te dragen.

Op die manier gaat elk ouderpaar de financiële behoeften van zijn eigen kind invullen en gaat kunnen gebruik maken van een netwerk van mensen dat als een rode loper voor hem ter beschikking ligt en waarvan hij kan gebruik maken.

Zou dit de wereld niet een klein beetje beter maken?

Voelt u of u organisatie zich aangesproken door deze aanpak contacteer ons dan aub.

Contacteer ons