Perspectief 2020 en de persoonsvolgende financiering

Inleiding

Wanneer wij op infoavonden even de rondvraag doen wie op de hoogte is van 'Perspectief 2020' en van het ontwerpdecreet betreffende de persoonsvolgende financiering, dan bekijken de meesten ons, om niet te zeggen iedereen, alsof wij van een andere planeet komen.

Nochtans gaan deze twee zaken het leven van de ouders, die te maken met een persoon met een beperking, ingrijpend gaan wijzigen de komende jaren.

Perspectief 2020

Perspectief 2020 is de beleidsnota van Minister Vandeurzen van de Vlaamse regering waarin hij uiteenzet hoe het landschap van de zorgverstrekking de komende jaren zal veranderen.

Het is een uitvloeisel van het ondertekenen door België van de VN-resolutie die de positie van mensen met een beperking regelt in het maatschappelijk leven.

Het is allemaal nogal vrij technisch maar het komt erop neer dat we in de toekomst de persoon met een beperking:

• beschouwen als een gelijkwaardig burger
  • zoveel als mogelijk zullen laten deelnemen aan het maatschappelijk verkeer
  • zo weinig mogelijk zullen gaan wegsteken in instellingen
  • de middelen zullen geven die hij (bij voorkeur) persoonlijk zal kunnen inzetten om zijn eigen levenskwaliteit te optimaliseren
Dit zal ook inhouden dat we van een gecentraliseerde beleidsorganisatie waarbij alle verantwoordelijkheden en problemen binnen één domein zaten (VAPH binnen het domein Welzijn) naar een gedecentraliseerde benadering zullen gaan waarbij alle beleidsdomeinen (Wonen, Werken,...) zullen moeten voorzien hoe zij, binnen hun eigen specifieke verantwoordelijkheid, zullen omgaan met de problemen van mensen met een beperking.

De persoonsvolgende financiering

Essentieel bij deze nieuwe aanpak is dat we zullen overgaan van een aanbodgestuurde ondersteuning (door de instellingen die een package aanbieden) naar een vraaggestuurde ondersteuning. De persoon met een beperking gaat zelf zien waar hij het best zijn zorg zal kunnen inkopen.

Hiervoor zal hij kunnen kiezen uit:

• financiering op basis van een vouchersysteem (rechtstreekse regeling tussen de overheid en de instelling - vergelijkbaar met het huidige systeem)
  • financiering op basis van een cashbudget: hierbij krijgt de persoon met een beperking zelf het geld op zijn rekening
  • een combinatie van de twee
Sommige mensen zeggen dat tegen ns: 'Mijnheer, voor ons gaat dat niet van toepassing zijn want wij hebben een PAB' of 'De instelling of de overheid zal wel voor ons kind zorgen'.
Vergeet het maar. Alle systemen die in het verleden bestonden verdwijnen en u zal zelf uit uw pijp moeten komen.

Er zal op basis van een nieuwe zorgzwaarteindicator een nieuwe inschaling komen en elke persoon met een beperking zal moeten beschikken over een ondersteuningsplan om basis waarvan het budget zal bepaald worden.
Het geld zal bovendien ook alleen maar ter beschikking gesteld worden naarmate je het effectief hebt gebruikt.

De ganse operatie zou moeten rond zijn tegen 2020.

Maar maak u niet nodeloos ongerust: wij zijn alvast georganiseerd om u hierbij te helpen (zie verder).

Besluit

Er komt de komende jaren een pak af op de ouders die een kind met een beperking hebben.

Wij zijn ons met de AXIS Stichting echter al volop aan het organiseren om u hierin te kunnen bijstaan.

Niet alleen volgen we de wetgeving op de voet maar voor zaken waarvoor we menen dat het beter kan dan dat er nu op tafel ligt trekken we ook effectief naar de Minister om een aanpassing te vragen van bepaalde ontwerpdecreten (Vlaams) en wetsontwerpen (federaal).

Wij hebben alvast al de samenwerking georganiseerd met organisaties die jullie (gratis) kunnen bijstaan bij het uitschrijven van het (verplichte) ondersteuningsplan. Ziet u het niet zitten om dit zelf effectief in werking te zetten dan hebben wij hier ook al de oplossingen voor u.

Aarzel dus niet om ons te contacteren. Uw kind is onze grootste zorg.

Wilt u meer weten over de AXIS Stichting contacteer ons dan of lees alvast onze e-brochure: 'De AXIS Stichting'.