Waarom is AXIS Stichting de beste oplossing voor verslaafde personen?

Het probleem

Naarmate wij meer dossiers behandelen waarin problematische jongeren aan bod komen stellen we ook vast dat de AXIS Stichting niet alleen een goede oplossing is voor het zorgprobleem van verlengd minderjarige kinderen of demente ouderen.

Eigenlijk komt de AXIS Stichting aan bod in elke planning waar we te maken hebben met het probleem van het beheer van een vermogen.

Ook bij de categorie die we vandaag behandelen zien we dit probleem. Ouders wensen doorgaans niet dat hun verslaafde kind in één keer een belangrijk vermogen zou krijgen wegens het gevaar dat dit op korte termijn zou besteed worden aan de verslaving in plaats van de betrokkene een stuk financiële zekerheid en onafhankelijkheid te geven.

In deze bijdrage werken we even uit op welke manier de AXIS Stichting kan meehelpen om deze doelstelling te bereiken.

Praktijkvoorbeeld

U bent weduwnaar, 72 jaar en u heeft een spaarboekje van € 400.000. U woont in een huurhuis. U kan behoorlijk leven van uw pensioen en van hetgeen uw spaarboekje u opbrengt.

U heeft 1 zoon van 45 die zwaar alcoholverslaafd is. Elke euro die hij heeft besteedt hij aan drank. Uw zoon heeft zelf nog een kind van 20 jaar die studeert aan de universiteit.

U weet, dat als u morgen overlijdt, het risico bestaat dat uw geld op een paar maanden zal verbrast zijn en dat uw zoon terug in financiële moeilijkheden zal zitten.

Na overleg met de planningsadviseur van de AXIS Stichting beslist u dat u vandaag € 300.000 in een fonds op naam van uw zoon zal steken met als last dat:

• de opbrengsten jaarlijks worden doorgestort naar u zolang u leeft
  • na uw overlijden uw zoon hiervan maandelijks € 1.000 krijgt
  • de Stichting zorg draagt voor alle kosten met betrekking tot levensonderhoud, kledij en andere basisbehoeften van uw zoon
  • de Stichting ook zorg draagt voor de kosten van opvoeding en opleiding van uw kleinzoon tot zijn 24 jaar
  • in geval van overlijden van uw zoon een eventueel restsaldo naar uw kleinzoon gaat

€ 100.000 behoudt u mocht u de komende jaren geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven.

Indien u vervolgens nog drie jaar overleeft heeft u volgend resultaat:

• uw zoon wordt beschermd tegen zichzelf om dit geld niet in 1 keer op te doen.
  • de kosten met betrekking tot zijn basisbehoeften worden rechtstreeks betaald door de Stichting waardoor dit geld niet aan andere zaken kan besteed worden
  • u heeft zekerheid dat er voldoende geld is om uw kleinkind een gepaste opvoeding en opleiding te geven zodat hij niet dezelfde weg op gaat
  • geen successierechten op dit bedrag, noch naar uw zoon noch naar uw kleinzoon

Besluit

Leven met een kind dat verslaafd is, is een hel voor wie er van kortbij mee geconfronteerd wordt.

Als je dan nog weet dat er veel kans is dat uw vermogen, waar u zo hard voor gewerkt hebt, na uw overlijden in een korte tijdsspanne hieraan waarschijnlijk zal besteed worden dan is dit eigenlijk om zot van te worden. Wij praten dan nog niet over het zorgaspect dat je hierbij toch ook graag ingevuld ziet naar uw kind naartoe.

Voor dergelijke gevallen kan de AXIS Stichting een goede oplossing betekenen.

Wil u meer hierover weten contacteer ons dan gerust voor een vrijblijvend gesprek.

Contacteer ons