Wij vragen uw steun voor de mantelzorgers

Ook mantelzorgers hebben recht op een beetje vakantie

In de afgelopen maanden zijn wij diverse malen in contact gekomen met ouders en partners van verstandelijk beperkte personen wier leven maar uit één ding bestond: zorgen voor hun afhankelijk kind of medepartner.

Deze mensen zijn 24h op 24h, 7 dagen op 7, in de weer waarbij zij zich zelf volledig, gewild of ongewild, wegcijferen. De buitenwereld vindt dit allemaal evident maar dit is niet evident beste lezers.

Indien uw leven bestaat uit het verversen van pampers of het opkuisen indien ze de pamper losgetrokken hebben, de was en de plas, het eten geven, 's nachts verschillende malen opstaan omdat er hulpgeroep is en nog zovele andere taken die maken dat u nooit meer tijd heeft voor uzelf, dan is dit voor vele mensen een heel zware opgave om niet te zeggen een kruis dat zij moeten dragen en waar zij niet direct een oplossing voor zien.

Aan hen wordt nooit gevraagd: 'Hoe is het? Kan je alles nog alleen aan?', neen, zoals gezegd: iedereen vindt dit vanzelfsprekend.

Het gevolg is dat er achter de muren veel menselijk leed en pijn is, niet enkel bij de zieke maar ook bij zijn verzorger.

Soms mondt dit uit in drama's waar wij dan even stil bij staan. Wij hebben echter niet het recht, beste lezers, om het zover te laten komen.

Morgen kan het onze beurt zijn.

Wat wil AXIS Stichting doen voor deze mensen?

Onlangs hadden wij de eer om uitgenodigd te worden door de mensen van het Dienstencentrum GID(t)S die diverse projecten hebben opgezet voor de mensen uit hun instelling.

Eén van deze initiatieven is, dat zij een hotelaccomodatie uitbaten aan de kust, die erop gericht is om de mantelzorger, samen met zijn beschermeling, een welverdiende vakantie te gunnen. De meeste zorg, zoals de nachtverzorging, wordt door het personeel uit handen van de mantelzorger genomen zodat deze ook eens een nachtje kan doorslapen en op krachten komen.

Het hotel heet Middelpunt en u vindt alle informatie terug op de website www.middelpunt.com.

Verlaag uw belastingen

Als erkende instelling van openbaar nut hebben wij het recht om fiscale attesten uit te reiken voor mensen die giften doen aan onze Stichting voor een bedrag van minstens € 40.

Deze gift kan u dus aftrekken van uw belastbare basis waardoor uw belastingen met 40% tot 50% van dit bedrag zullen minder bedragen.

U gaat dus twee vliegen in één klap slaan: u betaalt minder belastingen en u maakt een medemens gelukkig.

Hoe kunt u dit effectief doen:

Door een overschrijving op onze financiële rekening met volgende kenmerken:

IBAN: BE64 0017 2386 9852
BIC: GEBABEBB
(Vermeld uw naam en adresgegevens in de overschrijving voor opmaak van het attest).

Tijdens de komende maanden houden wij u zeker op de hoogte van hetgeen deze actie heeft opgeleverd en wie wij allemaal hiermee een onvergetelijke vakantie hebben kunnen bezorgen.

Wij zullen deze keuze niet zelf maken maar overlaten aan instellingen die met deze problematiek geconfronteerd worden om ons een paar voorstellen te doen.

Graag vragen wij jullie ook om deze actie door uw sociale netwerk te laten gaan. Hoe meer respons wij krijgen, hoe meer mensen wij een zorgeloze vakantie kunnen bezorgen.

Wij kijken alvast uit naar jullie reactie en danken u bij voorbaat namens de Stichting en namens de mantelzorgers voor jullie bijdrage.