Voor en nadelen

Voordeel

Het grote voordeel van beide oplossingen was dat de administratiekost voor het beheer van deze fondsen minimaal was.

Nadeel

Enerzijds was men bij de Koning Boudewijnstichting verplicht om minstens € 75.000 te storten. Anderzijds, en dit was het geval bij de beide stichtingen, bleef het geld in de stichting na het overlijden van het kind.

Dit heeft natuurlijk dikwijls als spijtige consequentie dat mensen gaan beginnen rekenen. Zij doen dit dan op basis van een huidige actuele toestand.

Wanneer later, na hun overlijden, echter hun kind bijvoorbeeld van een dagverblijf naar een permanente zorginstelling moet overgaan, dan riskeert men dat het budget hiervoor niet is voorzien. Dan is het ook te laat om nog bij te storten gezien de ouders er niet meer zijn.

Kortom, de basisidee was uitstekend maar de uitwerking moest flexibeler zodat we aan deze opmerkingen konden tegemoet komen.