Zo kwamen wij tot de volgende lijst:

• Het geld dat de ouders ter beschikking stellen moet specifiek kunnen aangewend worden voor hun eigen kind.
  • Er moet zekerheid voor de ouders zijn dat dit geld ook werkelijk aangewend wordt voor de zorgverlening van het kind zoals op voorhand door hen bepaald.
  • Wij vinden dat wij niet het recht hebben om te speculeren op het (vroegtijdig) overlijden van een kind om op die manier onze werking te financieren. Daarom zullen van bij de aanvang alle diensten doorgerekend worden tegen een marktconforme vergoeding.
  • Wanneer het kind overlijdt en er zijn nog gelden aanwezig in het fonds dan zullen deze kunnen doorgeschoven worden naar de personen/instellingen zoals bepaald door de ouders op het ogenblik van het creëren van het fonds.
  • De financiële middelen die afkomstig zijn van de fondsen op naam mogen nooit speculatief belegd worden. Er moet steeds minstens kapitaalbehoud worden verzekerd.
  • Wij gaan er naar streven om ook externe middelen aan te trekken. Deze gelden mogen wel onderworpen worden aan een marktrisico. Deze middelen kunnen ingezet worden ten gunste van de kinderen die een fonds op naam hebben alsook andere initiatieven die wij zullen organiseren ten voordele van deze doelgroep.
  • De financiële structuur en het beheer van de gelden moet steeds transparant zijn.

Op basis van deze randvoorwaarden kwamen wij tot de volgende oplossing:

• Het feit dat wij met fondsen op naam willen werken is enkel mogelijk binnen een stichting.
  • Door het feit dat wij ook externe middelen willen aantrekken zullen we moeten opteren voor een stichting van openbaar nut. Dit geeft ons de mogelijkheid om fiscale attesten te schrijven wat een aansporing kan zijn om ons financieel te steunen.
  • Om controle te verzekeren dient elk fonds beheerd te worden door externe mensen samen met iemand van de Stichting. Samen zullen zij het beheerscomité van dit fonds vormen.
  • Ouders zullen juridisch de mogelijkheid hebben om te bepalen wat er met het saldo gebeurt na overlijden van het kind. Dit zal worden vastgelegd in een notariële authentieke akte.
  • Om er zeker van te zijn dat de Stichting op een verantwoorde manier met de middelen omgaat die haar zijn toevertrouwd via de fondsen en via de schenkingen zal er een externe persoon aangesteld binnen de Raad van Bestuur.
  • De beleggingen zullen in twee aparte belegginsfondsen worden ondergebracht: één met de gelden van de fondsen met kapitaalgarantie en één met de gelden van de schenkingen met een beperkt marktrisico.
  • Aangezien wij streven naar volledige transparantie zal elke persoon die lid is van een beheerscomité van een fonds toegang en controlebevoegdheid hebben op alle financiële stromen die niet fondsgebonden zijn.