Oorsprong van het woord 'handicap

Onze ogen werden geopend tijdens een vergadering met Mevrouw Rutten, directeur Inclusie Vlaanderen, die ons wees op de oorsprong van het woord 'handicap'. Op basis van deze informatie zijn wij zelf opzoekingen gaan doen en begrijpen wij nu dat deze term exact de lading dekt waarvoor hij dient.

Bij onze zoektocht vonden wij verschillende verklaringen van de oorsprong van het woord 'handicap' maar deze die ons het meest aansprak komt uit de sport en meer bepaald uit de paardenwedrennen.

Bij deze wedrennen worden de jockeys gewogen en krijgen de paarden van de lichtste jockeys extra gewicht mee zodat zij allen met dezelfde wapens kunnen strijden. Van deze paarden zegt men dat zij een handicap hebben.

Identiek dezelfde situatie vinden wij terug bij onze verstandelijk gehandicapte kinderen. Zij staan aan de startlijn van het leven met een handicap. Alleen moeten wij het hier interpreteren in de zin van: 'zij vertrekken niet met dezelfde kansen als hun soortgenoten'.

Wij menen dat je het niet treffender kan zeggen. Dit is trouwens ook de reden waarom je in internationale verdragen en handvesten de term veelvuldig zal zien optreden.

Betekent dit nu dat wij onze vroegere omschrijving niet meer mogen of zullen gebruiken? Uiteraard niet. Alleen zullen wij niet meer het onbehaaglijke gevoel hebben wanneer wij het hebben over onze gehandicapte medemens.

Personen van slechte wil zouden uit wat hiervoor is geschreven verkeerdelijk kunnen afleiden dat wij deze bevolkingsgroep als minderwaardig zouden beschouwen ten opzichte van de gezonde medemens? Niets is minder waar. Elke persoon waarmee wij zowel in het dagelijkse leven als in ons professioneel leven te maken hebben wordt door ons respectvol behandeld en krijgt de aandacht die hij verdient.

Zijn wij trouwens zo perfect?

Wij vatten het dan ook graag als volgt samen: 'Wij beschouwen alle mensen als gelijkwaardig. Wij zijn allen echter niet gelijkaardig.'